T: Na co zwracać uwagę oglądając film?

Cele lekcji

Uczeń:

  • wyjaśnia terminy: fabuła, kadr, ujęcie, scena, sekwencja, montaż, plan filmowy,
  • tłumaczy, czym jest film,
  • omawia film jako dziedzinę sztuki,
  • rozpoznaje środki wyrazu typowe dla filmu,
  • rozróżnia typy planów filmowych,
  • analizuje przykładowy kadr filmowy,

Język filmu to pewien system czy sposób organizowania materiałów wizualnych i dźwiękowych, zarejestrowanych wcześniej na różnych nośnikach.

Filmowe środki wyrazu:

  • kadr - najmniejszy, niepodzielny i statyczny element,
  • klatka filmowa - pojedynczy obraz zarejestrowany na taśmie,
  • ujęcie - najmniejsza jednostka budowy filmu, trwająca od momentu włączenia kamery do jej wyłączenia 
  • scena - składa się z kilku ujęć nakręconych w tej samej scenerii i w identycznym oświetleniu,
  • sekwencja - kilka scen następujących bezpośrednio po sobie,
  • plan filmowy - odległość kamery od filmowanego obiektu, przy czym kluczowy parametr przy określaniu miary planu stanowi wielkość człowieka w kadrze,
  • montaż - sposób łącznia pojedynczych ujęć, scen i sekwencji,
  • praca kamery - zmiany położenia kamery względem ukazywanych obiektów,
  • efekty wizualne i specjalne - zabiegi polegające np. na zniekształcaniu obrazu, zmianach tonacji kolorystycznej i ostrości.

plany filmowe:

Inne środki wyrazu to:

scenografia, rekwizyty, oświetlenie, charakteryzacja, choreografia, dźwięk.

Ciekawe strony

Ćwiczenie

Przeprowadź eksperyment z zastosowaniem 3 planów filmowych. Nagraj z różnej odległości ujęcia wybranej sceny lub otoczenia. 

Efekty pracy porównamy na następnej lekcji.