WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 5

 

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).

 

1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

 

·         poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,

 

·         indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,

 

·         zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,

 

·         poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,

 

·         podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,

 

·         przygotowanie do zajęć.

 

2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:

 

·         zgodność z tematem,

 

·         bogactwo treści,

 

·         wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),

 

·         trafność obserwacji,

 

·         pomysłowość (oryginalność),

 

·         ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,

 

·         ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,

 

·         każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,

 

·         jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,

 

·         uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,

 

·         2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.

 

 

1. Faktura

 

• wyjaśnia, co to jest faktura

• określa rodzaj faktury w dziełach różnych dyscyplin plastycznych

• ukazuje fakturę w pracach plastycznych

 

2. Kształt

 

• wyjaśnia, co to jest forma

• odróżnia formę płaską od formy przestrzennej

• rozróżnia rodzaje form w otaczającym świecie

• stosuje różnorodne formy w działaniach plastycznych

 

3. Kompozycja

 

• wyjaśnia, co to jest kompozycja

• wymienia zasady harmonijnej kompozycji

• podaje rodzaje kompozycji

• określa rodzaj kompozycji w wybranych reprodukcjach

• wykonuje pracę z wykorzystaniem wybranej kompozycji

 

4. Perspektywa

 

• tłumaczy, co to jest perspektywa

• wymienia rodzaje perspektywy

• wyjaśnia rolę perspektywy w dziele sztuki

 

5. Czym są dzieła sztuki?

 

• określa formy twórczości

• rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki

 

6. Rysunek

 

• wymienia charakterystyczne cechy rysunku jako dyscypliny plastycznej

• podaje funkcje szkicu

• używa właściwych przyborów rysunkowych do zadanego tematu

• organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych

• posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy

 

7. Malarstwo

 

• charakteryzuje malarstwo jako dyscyplinę plastyczną

• wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego

• określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie: płaski lub przestrzenny

• używa właściwych przyborów malarskich do zadanego tematu

• rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa • organizuje warsztat pracy przy malowaniu prac

• maluje pracę na określony temat

 

8. Grafika

 

• wyjaśnia, na czym polega specyfika grafiki jako dyscypliny plastycznej

• wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej

• rozróżnia formy grafiki użytkowej

• określa znaczenie poznanych terminów

• wykonuje proste matryce i odbitki

• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac graficznych

• wyjaśnia funkcje rzeźby

• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac rzeźbiarskich

• wykonuje figurkę lub płaskorzeźbę z wybranego materiału

 

9. Z historii sztuki

 

• wyjaśnia, co t jest epoka w sztuce

• zna ramy czasowe epoki

• wymienia cech charakterystyczne epoki