T: Świat w perspektywie


Perspektywa rzędowa

Cele lekcji
Na dzisiejszej lekcji:

  • dowiem się co to jest perspektywa w obrazie,
  • potrafię wymienić rodzaje perspektyw,
  • poznam zasady tworzenia perspektywy rzędowej,
  • narysuję pracę plastyczną stosując perspektywę rzędową.

Notatka:
Perspektywa — określenie stosowane w architekturze, malarstwie, fotografii i innych sztukach wizualnych oznaczające sposób oddania trójwymiarowych obiektów i przestrzeni na płaszczyźnie.

Istnieje kilka rodzajów perspektywy:

  • linearna (zbieżna, geometryczna),
  • barwna (malarska),
  • kulisowa,
  • powietrzna,
  • rzędowa.

Kompozycja (perspektywa) rzędowa. W kompozycji tej elementy bardziej oddalone są umieszczone wyżej.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_rz%C4%99dowa

Praca plastyczna:

Podzielcie poziomo położoną kartkę na trzy pasy.
Narysujcie w barwach ciepłych historię związaną z budową piramidy.


perspektywa kulisowa

Jan Vermeer- Dziewczyna czytająca list (barok)

Kompozycja (perspektywa) kulisowa polega na tym, że elementy dalsze są częściowo zasłonięte przez elementy bliższe.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_kulisowa

Perspektywa zbieżna (linearna)

Perspektywa linearna, zwana też geometryczną lub zbieżną to sposób oddania głębi za pomocą rzutu środkowego. Jest to specyficzny sposób przedstawienia trójwymiarowej przestrzeni na płaszczyźnie, odpowiadający w przybliżeniu obrazowi przestrzeni, jaki tworzy oko ludzkie.


Istotą perspektywy jest rzutowanie wszystkich punktów przestrzeni na płaszczyznę lub inną powierzchnię, względem pewnego punktu zwanego środkiem perspektywy. Taki sposób przedstawienia powoduje powstawanie obrazu, w którym (oprócz pewnych specyficznych sytuacji) nie zostają zachowane prawdziwe wymiary i kąty w przestrzeni. Obraz ulega deformacji — charakterystyczne jest "zmniejszanie się" na obrazie przedstawianych elementów wraz z ich oddalaniem się od punktu obserwacji. Linie równoległe do siebie w perspektywie stają się zbieżne i spotykają się w pewnym teoretycznym punkcie. Konstrukcja perspektywy w rysunku i malarstwie opiera się właśnie na stosowaniu tzw. punktów zbiegu, które pozwalają wyznaczyć prawidłowy kształt przedstawianych obiektów. Perspektywa jest najczęściej używanym i najbardziej naturalnym dla człowieka sposobem odwzorowania przestrzeni na płaskiej powierzchni.

perspektywa powietrzna i malarska

W perspektywie powietrznej wraz ze zwiększaniem się odległości tony i barwy bledną i stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów stają się mniej wyraźne, jakby zamglone.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Perspektywa_powietrzna

Fragment obrazu Leonarda da Vinci Mona Lisa. Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=689788


Perspektywa malarska wykorzystuje zjawisko optyczne, które polega na złudzeniu, że pewne kolory zdają się być bliżej lub dalej od obserwatora

https://pl.wikipedia.org/wiki/Perspektywa_barwna

By Paul Cézanne - The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002. ISBN 3936122202. Distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH., Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=149084