Uczeń:
Asamblaż – forma artystyczna, będąca odmianą kolażu, według której tworzy się trójwymiarowe kompozycje z przedmiotów gotowych.
Praca złożona z różnego rodzaju przedmiotów: codziennego użytku, bezużytecznych fragmentów, form naturalnych, wszelkich możliwych obiektów. Dzieło powstaje z przedmiotów, które nie są stworzone przez autora asamblażu, ale jedynie przez niego użyte, a czasem także specjalnie spreparowane, czy przystosowane (np. pomalowane, odłączone od całości, połączone z czymś innym, zniszczone). Asamblaż może mieć postać jednego obiektu powstałego z połączenia innych lub może stanowić rodzaj zbioru, kolekcji przedmiotów. Można to określić jako pewnego rodzaju przestrzenny collage otwarty na wszelkie materiały i pomysły ich zestawień i połączeń. Poszczególne fragmenty w asamblażu mogą być ze sobą sklejone, związane, umieszczone w rodzaju wspólnego pojemnika, luźno położone, powieszone obok siebie itd. Dzięki asamblażom z fragmentów tworzone są nowe znaczenia, powstają nowe związki między znaczeniami, które niosą ze sobą składowe części.
Autorstwa Jeff Wassmann, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52423035
Instalacja – wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni (miejscu, obiekcie itp.) zastanej lub konstruująca taką przestrzeń.
Instalacja to inaczej dzieło plastyczne o przestrzennych walorach zbudowane przez artystę i dopasowane do konkretnej przestrzeni (najczęściej będącą zastaną przestrzenią). Instalacja złożona jest w całość z wielu elementów gotowych lub w tym celu wykonanych, ale może być wykonana z jednego konkretnego elementu. Szersze rozumienie instalacji wynika ze wzajemnych relacji między poszczególnymi przedmiotami albo z ich kontekstu, np. kulturowego, przestrzennego, społecznego lub symbolicznego.
Autorstwa Loz Pycock from London, UK - 'Sunflower Seeds' by Ai Weiwei, Tate Modern Turbine Hall, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11793563
Ustaw kilka przedmiotów z Twojego otoczenia, które już nie będą potrzebne, w taki sposób, aby utworzyły niecodzienną całość. Połącz poszczególne elementy za pomocą taśmy lub kleju. Zrób jej zdjęcie i prześlij nauczycielowi. Uzasadnij swój wybór przedmiotów i wytłumacz pomysł na kompozycję. Co różni ją od tradycyjnych rzeźb oraz sprzętów codziennego użytku?