WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 6
Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).
1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
· poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
· indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,
· zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
· poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,
· podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
· przygotowanie do zajęć.
2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:
· zgodność z tematem,
· bogactwo treści,
· wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),
· trafność obserwacji,
· pomysłowość (oryginalność),
· ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,
· ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,
· każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
· jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,
· uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,
· 2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.
1. Architektura
|
• określa specyfikę architektury jako dyscypliny plastycznej • wyjaśnia rolę architektury • wymienia przykłady architektury o różnym przeznaczeniu w swojej miejscowości lub w jej pobliżu • określa, co to jest zabytek • opisuje, czym zajmuje się konserwator zabytków • rysuje lub maluje budowlę architektoniczną o wybranej funkcji |
2. Grafika
|
• wyjaśnia, na czym polega specyfika grafiki jako dyscypliny plastycznej • wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej • rozróżnia formy grafiki użytkowej • określa znaczenie poznanych terminów • wykonuje proste matryce i odbitki • organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac graficznych • wyjaśnia funkcje rzeźby • organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac rzeźbiarskich • wykonuje figurkę lub płaskorzeźbę z wybranego materiału |
3. Z historii sztuki
|
• wyjaśnia, co t jest epoka w sztuce • zna ramy czasowe epoki • wymienia cech charakterystyczne epoki |
4. Wzornictwo przemysłowe i rzemiosło artystyczne
|
• określa specyfikę wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego • wskazuje różnice między wzornictwem przemysłowym a rzemiosłem artystycznym • wyjaśnia związek między estetyką a funkcjonalnością przedmiotów • wskazuje przykłady wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego w najbliższym otoczeniu • projektuje (maluje lub rysuje) przedmiot codziennego użytku pełniący funkcje estetyczne i |
5. Sztuka ludowa
|
• wyjaśnia, co jest istotą sztuki ludowej • wymienia dyscypliny plastyczne, w których przejawia się twórczość ludowa • wskazuje charakterystyczne cechy wytworów sztuki ludowej • wykonuje pracę plastyczną w stylistyce typowej dla sztuki ludowej |
6. Współczesne formy twórczości
|
• wyjaśnia, w jakich formach przejawia się sztuka współczesna • tłumaczy, czym różnią się fotografia artystyczna i użytkowa • określa, różnice miedzy filmem komercyjnym i artystycznym • omawia znaczenie poznanych terminów • wykonuje prosty fotomontaż • opracowuje plakat z zastosowaniem techniki |
7. Sztuka wokół nas
|
• wymienia najważniejsze zabytki regionu • wskazuje przynajmniej jednego artystę lokalnego • objaśnia funkcję twórczości lokalnej |