WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 5
Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).
1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
· poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
· indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,
· zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
· poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,
· podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
· przygotowanie do zajęć.
2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:
· zgodność z tematem,
· bogactwo treści,
· wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),
· trafność obserwacji,
· pomysłowość (oryginalność),
· ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,
· ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,
· każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
· jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,
· uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,
· 2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.
1. Faktura
|
• wyjaśnia, co to jest faktura • określa rodzaj faktury w dziełach różnych dyscyplin plastycznych • ukazuje fakturę w pracach plastycznych |
2. Kształt
|
• wyjaśnia, co to jest forma • odróżnia formę płaską od formy przestrzennej • rozróżnia rodzaje form w otaczającym świecie • stosuje różnorodne formy w działaniach plastycznych |
3. Kompozycja
|
• wyjaśnia, co to jest kompozycja • wymienia zasady harmonijnej kompozycji • podaje rodzaje kompozycji • określa rodzaj kompozycji w wybranych reprodukcjach • wykonuje pracę z wykorzystaniem wybranej kompozycji |
4. Perspektywa
|
• tłumaczy, co to jest perspektywa • wymienia rodzaje perspektywy • wyjaśnia rolę perspektywy w dziele sztuki |
5. Czym są dzieła sztuki?
|
• określa formy twórczości • rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki |
6. Rysunek
|
• wymienia charakterystyczne cechy rysunku jako dyscypliny plastycznej • podaje funkcje szkicu • używa właściwych przyborów rysunkowych do zadanego tematu • organizuje warsztat pracy przy wykonywaniu prac rysunkowych • posługuje się szkicem jako wstępnym etapem do właściwej pracy |
7. Malarstwo
|
• charakteryzuje malarstwo jako dyscyplinę plastyczną • wyjaśnia, czym się różni malarstwo realistyczne od malarstwa abstrakcyjnego • określa sposób przedstawienia rzeczywistości na obrazie: płaski lub przestrzenny • używa właściwych przyborów malarskich do zadanego tematu • rozróżnia na przykładach tematyczne rodzaje malarstwa • organizuje warsztat pracy przy malowaniu prac • maluje pracę na określony temat |
8. Grafika
|
• wyjaśnia, na czym polega specyfika grafiki jako dyscypliny plastycznej • wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej • rozróżnia formy grafiki użytkowej • określa znaczenie poznanych terminów • wykonuje proste matryce i odbitki • organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac graficznych • wyjaśnia funkcje rzeźby • organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac rzeźbiarskich • wykonuje figurkę lub płaskorzeźbę z wybranego materiału |
9. Z historii sztuki
|
• wyjaśnia, co t jest epoka w sztuce • zna ramy czasowe epoki • wymienia cech charakterystyczne epoki |