WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 4

 

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).

 

1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

 

·         poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,

 

·         indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,

 

·         zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,

 

·         poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,

 

·         podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,

 

·         przygotowanie do zajęć.

 

2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:

 

·         zgodność z tematem,

 

·         bogactwo treści,

 

·         wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),

 

·         trafność obserwacji,

 

·         pomysłowość (oryginalność),

 

·         ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,

 

·         ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,

 

·         każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,

 

·         jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,

 

·         uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,

 

·         2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.

 

Zagadnienia

Osiągnięcia ucznia

 

1. Plastyka a najbliższe otoczenie

• wymienia elementy plastyczne kształtujące otoczenie

• określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu

 

2. Co to jest abecadło plastyczne?

 

• wymienia podstawowe terminy plastyczne

• wyodrębnia w naturze elementy abecadła plastycznego

• wskazuje i porównuje wybrane elementy abecadła plastycznego w naturze i w pracy plastycznej

• przedstawia fragment otoczenia na płaszczyźnie

• wyraża w działaniach plastycznych „widzenie plastyczne”

 

3. Linia i punkt

   określa znaczenie poznanych terminów
stosuje różnorodne rodzaje punktów i linii w działaniach plastycznych

 

4. Narzędzia i podłoża rysunkowe

• wymienia podstawowe narzędzia rysunkowe i podłoża

• utrzymuje w ładzie swój warsztat pracy

 

5. Plama walorowa

• wyjaśnia, co to jest walor i plama walorowa

• stosuje w działaniach plastycznych plamy o odmiennym charakterze

• wyjaśnia, na czym polega lawowanie

 

6. Światłocień

• wyjaśnia, co to jest światłocień

• objaśnia rolę światłocienia w rysunku

• rysuje prosty przedmiot z zastosowaniem światłocienia

 

7. Barwy w malarstwie

• wymienia rodzaje barw

• klasyfikuje daną barwę do odpowiedniego rodzaju

• podaje sposoby otrzymywania barw pochodnych i złamanych oraz łączenia barw dopełniających

 

8. Gama kolorystyczna

• wyjaśnia, co to jest gama kolorystyczna i podaje jej rodzaje

• tłumaczy, czym jest tonacja

 

9. Techniki malarskie

• wyjaśnia, co to są techniki malarskie

• wymienia narzędzia i podłoża typowe dla danej techniki

• charakteryzuje określoną technikę malarską

• tłumaczy, co to jest pigment

• organizuje warsztat pracy

• stosuje określoną technikę w działaniach plastycznych