WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 4
Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).
1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:
· poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
· indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,
· zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
· poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,
· podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
· przygotowanie do zajęć.
2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:
· zgodność z tematem,
· bogactwo treści,
· wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),
· trafność obserwacji,
· pomysłowość (oryginalność),
· ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,
· ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,
· każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
· jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,
· uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,
· 2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.
Zagadnienia |
Osiągnięcia ucznia |
1. Plastyka a najbliższe otoczenie |
• wymienia elementy plastyczne kształtujące otoczenie • określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu |
2. Co to jest abecadło plastyczne?
|
• wymienia podstawowe terminy plastyczne • wyodrębnia w naturze elementy abecadła plastycznego • wskazuje i porównuje wybrane elementy abecadła plastycznego w naturze i w pracy plastycznej • przedstawia fragment otoczenia na płaszczyźnie • wyraża w działaniach plastycznych „widzenie plastyczne” |
3. Linia i punkt |
• określa znaczenie
poznanych terminów |
4. Narzędzia i podłoża rysunkowe |
• wymienia podstawowe narzędzia rysunkowe i podłoża • utrzymuje w ładzie swój warsztat pracy |
5. Plama walorowa |
• wyjaśnia, co to jest walor i plama walorowa • stosuje w działaniach plastycznych plamy o odmiennym charakterze • wyjaśnia, na czym polega lawowanie |
6. Światłocień |
• wyjaśnia, co to jest światłocień • objaśnia rolę światłocienia w rysunku • rysuje prosty przedmiot z zastosowaniem światłocienia |
7. Barwy w malarstwie |
• wymienia rodzaje barw • klasyfikuje daną barwę do odpowiedniego rodzaju • podaje sposoby otrzymywania barw pochodnych i złamanych oraz łączenia barw dopełniających |
8. Gama kolorystyczna |
• wyjaśnia, co to jest gama kolorystyczna i podaje jej rodzaje • tłumaczy, czym jest tonacja |
9. Techniki malarskie |
• wyjaśnia, co to są techniki malarskie • wymienia narzędzia i podłoża typowe dla danej techniki • charakteryzuje określoną technikę malarską • tłumaczy, co to jest pigment • organizuje warsztat pracy • stosuje określoną technikę w działaniach plastycznych |